Een navigatiebalk maken in Fireworks.

Bij het maken van een navigatiebalk kun je handig gebruik maken van deze op symbolen gebaseerde manier van werken van Fireworks.
Je maakt in een navigatiebalk namelijk meestal gebruik van knoppen die nagenoeg hetzelfde uiterlijk hebben (op de tekst na). Het is dus handig als je niet voor elke knop het hele proces van tekenen hoeft te herhalen.

* Maak op voorgaande manier in de buttoneditor een basisknop.
Dit wordt het model voor de knoppen in je navigatiebalk.
Er moet nog geen tekst in staan, want die moet per knop verschillen. In deze basisknop (die je in de library een naam geeft, waarmee je hem ook herkent als je basisknop) maak je alleen de kenmerken aan die voor alle knoppen van de navigatiebalk hetzelfde zijn.

* Als je de basisknop af hebt, klik je de buttoneditor dicht. Fireworks zet het symbool voor de basisknop in de library en een instance ervan op de stage. Deze instance kun je meteen weer verwijderen. Er staat immers geen tekst op: de basisknop is alleen voor je eigen gebruik, om het werken te vergemakkelijken.

* Nu ga je de echte knoppen van de navigatiebalk maken, op basis van... jawel, de basisknop.
Kies weer Insert > New Button. De buttoneditor voor je eerste knop op de balk opent.
Sleep nu de basisknop uit de library naar de nieuwe buttoneditor.
Je ziet dat de verschillende staten van de basisknop worden overgenomen in deze nieuwe knop. Je hoeft nu niet meer elke keer de hele knop opnieuw te tekenen. Bovendien: als je iets verandert aan het uiterlijk van de basisknop, dan zie je die verandering in elke instance weerspiegeld, dus ook in elke knop die je op basis van de basisknop gemaakt hebt.

* Ga naar de 'Up'-state van de buttoneditor.
Nu komt het werken met lagen goed van pas.
Maak in het layers-venster een nieuwe laag aan, boven de laag waar de basisknop in is ondergebracht.
Zet de laag met de basisknop op slot.
Maak in de nieuwe, lege, laag de tekst voor de knop aan.
Ga naar de volgende buttonstate; klik op 'Copy Up Graphics'. Alleen de tekst wordt nu naar de 'Over'-state gekopieerd. etc.

Als je uiteindelijk klaar bent met het maken van deze eerste navigatieknop, klik je de buttoneditor dicht en zie je, naast de basisknop, het symbool voor deze knop in de library verschijnen. Ook op de stage staat weer een instance.
Zorg weer dat je de knop een duidelijke naam geeft.

* Herhaal deze stappen voor elke nieuwe knop die je maakt voor je navigatiebalk.

Het exporteren gaat op precies dezelfde wijze als met afzonderlijke knoppen. Besef je alleen wel, dat je nu nog meer bestanden gaat exporteren, aangezien je meerdere knoppen met elk meerdere states aanmaakt!

knoppen maken met Fireworks

home